Tuesday, September 8, 2009

Biskut Mazola Again!!

nih projek semalam sebelum kene satit gigi! wat lagik sbb yg aritu udah pinishhh dimakan oleh antu2 kacang kat umah nih! muahahaha... diorg suka sgt sekut nih! si adik siap mengkelek tupperware tuh duk ke sana kemari smpai ancusss dbuatnyer sekut tuh! huhuhu kali nih buat, laling suh sorok!! takut habeh lagik! kang kesian mama kene buat lagik! xpe..mama rajen! hahaha... yg nih EXTRA kacang n menggunakan minyak jagung campuran! aritu minyak cap ayam jerk! meh layan resepi lagik! arap2 xde sape yg muak nengok biskut nih! ngeeeeeee...

Bahan-bahan
  • 200gm tepung gandum
  • 200gm kacang tanah-goreng tanpa minyak dan kisar halus
  • 100 gm gula -kisar halus
  • 1 botol kecil Minyak mazola/secukupnya
  • Kuning telur
Cara-cara
  1. Di dalam mangkuk besar gaul sebati tepung, gula dah kacang kisar.
  2. Tuangkan minyak mazola sedikit sedikit dan uli adunan hingga menjadi doh yg lembut.
  3. Bentukkan doh mengikut citarasa dan susun didalam loyang yg telah di lengser dgn mentega.
  4. Sapukan atasnya dgn kuning telur dan bakar didalam oven hingga masak kekuningan.*hana bakar suhu 160 selama 15-20min.

13 comments:

  1. Hanaaaaa.... sekut ni memang sedapppp!! k.ct lom cuba lagi ni.nnt nak buat leh tambah2 tuk raya hehehe. Hana sihat ker...jaga kesihatan selalu. Daaaaa......

    ReplyDelete
  2. Hana ..kiutnye sekut hana ni..akak pun nak buat jugalah nanti..sakit gigi pun masih boleh masak2 lagi kalau akak mau je nak makan orang hihi..

    ReplyDelete
  3. Looohhh ko dah teruk kena angin sekut Mazola ni nmpak gayanyaa..hehee..smpai 2x buat, x padan dengan sakit gigi tu eh..ni pun xdan raya la kot sbb ada penggemar kat rumah tu eh..hehe

    ReplyDelete
  4. alahai..nampak sedapnya sekut ni..
    teringin gak nak buat...tapi kakliza kesuntukan masa laa...
    apapun salin dulu resepi nanti senang nak buat..

    ReplyDelete
  5. sakit gigi ke hana?? ooo....sakit tu...harap dah ok. akak ni paling tak nak sakit gigi sbb kat sini amatlah mahal kalau pergi klinik gigi hihihi...

    anak akak pun sama kalau ada sekut...cpt je habis kalau nak buat utk raya kena buat lambat2 atau sembunyikan...

    ReplyDelete
  6. sebalang tuk haku mana yung!!... bhn2 x dak, lum memborong lg!!.. huhuhu

    ReplyDelete
  7. akak pun suka biskut ni. tak nak hana kasi akak sebalang ke..???hehe

    ReplyDelete
  8. org dah smangat nak raya..tapi braya ke tu nanti?? akak nak buat cookies asyik trgendala je, kot2 time tgh bulan mngambang ni leh-lah buat sikit.resepi bukan main lagi brderet mnunggu..wat x gak!

    ReplyDelete
  9. Kan dah dua kali buat....akak tunggu sampai along balik baru nak wat...kalau nak habis pun at least dia ada sama nak habiskan...haha..tak yah buat dah kalau habis...

    ReplyDelete
  10. jiya plak nak dua balang! nak lebeh dr kak ana tauu.. akekeke! bila baby nak kuar ni?? mudah mudahan 14sept. leh join besday ngan jiya. akekekeke

    ReplyDelete
  11. to k.ct.delima..
    sihat kak! alhamdulillah! bila nk buat nih??! jenuh nunggu k.ct punyer! hehehe

    to datin el..
    hahaha..mmg nk makan org jerk nih! tapi sabau sabau jerk la! huhuhuu

    to k.ummi..
    kihkihkih... tuh ler kak! nk wat camne... diorg nih suker beno! silap2 ader round ke 3! kikiki

    to k.hanieliza..
    alahaii syian akak bz memanjang! takpe kak..rezeki gak tuh! klu dekat bleh tulun tulun ulikan tepung! hehehe

    to k.suzi..
    skrg dh kurang skit kak! bb tarik kalsium mama dier! tuh pasal sakit yg amat! nk kene extra num susu nih! huhuhu

    to anawahid..
    g mintak ngan hamzah! tuh pong klu dier bg! kakakaka

    to k.ain..
    k.ain pong kene mintak ngan laling kita! sbb dier yg sorokkan! hehehe

    to k.am..
    hihihi... sempat kemendenyer kak! raya lam pantang! huhuhuu sebab tuh nk melantak sekut raya dulu! takpe kan kan kan! ngeeee..

    to k.watierman..
    hahahaha... kompom kejap jerk abes klu tunggu along balik! ataupon akak buat sepoloh adunan! wakakaka

    to jiya..
    ko pong sama! samada kene baling balang kosong ngan abg hamzah ataupon ko blk bwk sekeping biskut jerk! wakakaka...
    haiii ontah la jiya! mak dier nk suh kuor esok! tp xde tanda2 ponG!! huhuhuuu

    ReplyDelete
  12. Biskut yg paling senang nk buat kat dunia..pejam mata pun boleh buat...wakkaakaa..sedap bangat,budak2 suka...satu adunan 3 hari blh habis...nak buat lagi gak ni...

    ReplyDelete
  13. btol la zai! sokong sokongg! mudah, cepat n sedapppp! tahun depan buat 3 adunan! kikiki

    ReplyDelete