Wednesday, April 21, 2010

Cherry Blossom Pudding


sempena musim sakura yg dah penghujung, meh ler layan puding sakura nih! bukan sajer mudah, cantik, sedap plak tuh! buh kuah susu segar pong sedap! tima kasih wat dik Jah yang bekalkan laici dari bangkok! banyak sungguh ler jajan ko bagi jah! maceh byk2! mudah2an murah rezeki ko skluarga... resepi kretip nih dari Ida@Sunkist my.resipi. tima kasih ida... tp utk sukatan resepi nih aku main agak2 sendrik sbb menggunakan serbuk agar2. yang di bawah nih resepi yg asal.

Bahan-bahan
  • 10gm agar-agar (strips)
  • 10 biji buah laici (dlm tin)
  • 21/4 cwn air
  • 1 cwn sirap buah laici (air buah laici yg di dlm tin)
  • Gula secukupnya (sy letak 2/3 cwn)
  • sedikit pewarna merah (optional) (sy guna pewarna merah ceri Nur)
  • ceri merah - dipotong dua (hana xde)
Cara-cara
  1. Rendam agar agar selama lebih kurang 1 jam.
  2. Gunting buah laici sehingga menjadi bentuk bunga.
  3. Kemudian, cairkan agar-agar dgn air dan sirap buah laici diatas api. Tambah gula secukupnya. Titiskan sedikit pewarna merah jika mahu.
  4. Bila agar2 sudah cair, angkat dan tapiskan agar2.
  5. Tuangkan sedikit agar-agar ke dlm acuan agar agar. Kemudian letakkan laici yg telah digunting bentuk bunga tadi & ceri merah ditengahnya.
  6. Tuangkan lagi agar-agar sehingga penuh. Kemudian, boleh disejukkan.
  7. Boleh dimakan begitu saja ataupun dgn sos kastard.

14 comments:

  1. salam hana....aku tirrguda dengan pudding mu iteewwww...nanti lah aku buat...geramm nihhh!!..aku balik dulu lahhh!!!

    ReplyDelete
  2. waaa comelnya kak hana... uikk slalu jadi ayat camtu, saper yang comel ni? senang je ye..nak buat gak nak buat gak..

    ReplyDelete
  3. akak...
    boley pos 6 ketul kat sy

    he he he

    ReplyDelete
  4. Salam...K.Hana... datang bawa aiskrim asam boi.. tukar ngan pudding... sangat senang tapi syanteq n syedap tu... nak 2 ketui.

    ReplyDelete
  5. wah kreatifnya hana..comel giteww

    ReplyDelete
  6. rajin nyer nak susun2 tuh...n nampak begitu sedap ye...

    ReplyDelete
  7. salam hana,kawaii desu ne!yummy...nak 3,4,5 :D

    ReplyDelete
  8. salam hana,
    dari musim sakura tahun yang lepas2 nak buat sampai musim sakura yang nak habis masih belum terbuat2..hehe
    cantik cherry blossom mu itu..

    ReplyDelete
  9. Kreatifnya kak...Hee..hee..

    ReplyDelete
  10. amacam bunga ko boleh duduk diam dalam acuan tu ya????aku buat kemarin, bunga tu asik nak timbul..trus aku pedap & giveup...

    ReplyDelete
  11. bunge sakura kite suke tgk..kalo dpt sakura yg ni..lagila suke..
    cantek sehh..;)

    ReplyDelete
  12. hana...cantik jek sayang lak nak makan...nak buat lagi sayang (malas ler tu)..wakakaka...

    ReplyDelete
  13. cantikk kooooo, comeyyyyyyy...fuhhhh adakah aku kena bikin gak?? uhuuuu tak tahannn, aku terrrrgoda.

    ReplyDelete
  14. Uiihh Hana, rajinnya ko nyusun buah dlm bekas tu...huk alooo..kalau camni la punya rajin, meh tolong susun kain kat almari akak la pulak..hehe, cantik puding mu iteww..

    ReplyDelete