Thursday, May 6, 2010

Kacang Kuda Rebus

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.... arini dah stat skola.. cuti dh abess.. huhuu.. teringin nak makan kcg rebus, wat la sket ngonyel2 depan tv.. klu kat mesia melambak jual erk kat pasor mlm..kat bas stand pong ade jual!kan kan.. tp tak semua yg jual memenuhi selera tekak aku.. coz ade yg keras dan kurang lemak manis! kdg klu aku bli, sampai umah aku rebus@kukus smula n buh gula sket! hahahaa... leh tgk sira pedas di sini. Jom tengok resepi yang nih..

Bahan-bahan
  • Kacang kuda
  • Sedikit gula
  • Garam
Cara-cara
  • Rendam semalaman kacang kuda. Basuh dan toskan.
  • Masukkan air paras lebih sedikit dr kacang dan masukkan garam (bleh ltk daun pandan@daun kari jika ingin bau wangi) .Rebus hingga separuh masak.Kemudian masukkan gula dan rebus lagi hingga empuk. Tambahkan lagi air panas jika kacang masih belum empuk. Utk mudah dan cepat, rebus guna preasure cooker.
  • Jika inginkan selalu panas, masukkan ke dalam periuk kukus@rice cooker.
Info dr pakcik google : Kacang kuda merupakan bijirin yg membekalkan sumber zink,protein dan folat. Kacang kuda juga memang kaya dengan fiber bagi mengawal pemakanan selain membekalkan karbohidrat bagi pesakit yang bermasalah dengan sensiviti insulin/diabetes.Kacang kuda juga didapati rendah lemak dan sumber terbaik kalsium.Kandungan kalsium kacang kuda didapati sama banyak dengan yogurt yang hampir menyamai susu.100gm kacang kuda rebus didapati mengandungi 164 kalori,2.6gm lemak(hanya 0.27gm lemak tepu) 7.6gm serat diet dan 8.9gm protein.

15 comments:

  1. Salam kak..
    nak sarap kacang kude ni;)
    nak 7 biji je..tamo banyak nnt yg len kt blakang x dpt ;).

    ReplyDelete
  2. salam hana...
    entah ko ingat ke idak aku pernah YM ngan ko tanye pasal kacang kuda ni.napenye aku rebus berjam2 tapi kacang kuda aku keras jugak,tak empuk2kan... & sampai sekarang aku masih simpan kacang kuda kering tu.naik fobia aku nak merebusnya...tp biler tgk ko punye kacang kuda ni,rase nak mencube lagilah fulak!!! hahahaaa

    ReplyDelete
  3. to mummyseri..
    salam seri... sib baik ko memahami org2 blkg ko! baguss bagusss.. len kali wat lg er.. hihihi

    to fiza nordin..
    salam fiza.. ya rabbiii.. aku rasa dh dekat dua taun la kot ko ym aku tuh! kan kan... baik ko g check! ntah2 dh ade makhluk! sbb kcg dal aku masa tuh sebaya ngan kcg kuda ko dah selamat aku buang coz ade raksasa dalam tuH! hahahaha....

    ReplyDelete
  4. nak kacang kuda sehinggit!! kalau kami buat rebus skit dengan halia n lada kering.best aromanya.. tapi kerana banyak virus, tumpang kacang kat sini jek la.nak rebus sndrik?tak mo tak mo

    ReplyDelete
  5. laaa..ciannya darwish mama suh mkn kcang kuda ni ke..takpe2 amik udg ni ye..mkn elok2..ekor tu jgn maman skli tau...muahhh..kmaz smjak blik ni tgk kat psar mlm pun buat xnapk je..xde rasa nk beli la plak..tpi klu duk tmpat orang..smua rasa nk mkn kan...ishhhh..

    ReplyDelete
  6. salam hana..kalau susah nak melabor selalu cari kacang ni..mesti clear punye..

    ReplyDelete
  7. to izahdaut..
    salam izah..wahh bagus juga idea tuh yer! tp klu buh lada kering x ker pedas kacang tuh kang?

    to k.maz..
    darwish br blk kene cucuk nih kak! arap2 tk demam la hendaknyer.. udang tuh mama jerk la yg makan! hihihihi.. wahh akakk bagus btol! sampai pasar malam pong tak lalu nak singgah!! dasattt.. muekekee

    to datin.el..
    salam kak.. eh! yer ker kak? wahh bagus bagusss.. leh masuk list menu susah melabor! hihihi

    ReplyDelete
  8. Eeee lama tak makan kacang ni... Kalau makan kacang ni, orang kata, nanti kuat terkent*t... betul ke? Tapi kalau kent*t tu baguslah kan.. kurang sket angin dalam badan. Jadinya, taklah sampai dapat kepala hangin kan kan kan... ahakss....

    ReplyDelete
  9. hahahaa.. iyer la tuh kot! mmg ter ter jerk lg tadik! muahahaha...

    ReplyDelete
  10. Salam Hana, klakor jek bab ter...t...bau sampai sini woo...
    Nmpk sedap kcng kuda ni, Yatie kalau teringin nak mkn yatie beli yg dlm tin je...beli kat kedai pak arab kat sini...sedap, lembut dan manis sikit...kalau rajin baru rebus sendiri..masa tu dpt seperiyok wakakakaka..

    ReplyDelete
  11. Wowwwww...kuda kacanggggg..i likeeee, eh hana, semalam aku borak2 dgn kak liza, dia kata kuda kacang ni masak ala2 dalca sedapp koooo...

    ReplyDelete
  12. to k.yatie..
    salam kak.yatie...kiter bli nih secotet jerk kak! tp biler rebus jd byk la jugak! konyang la sekali hadap! hihihi

    to matgebu..
    eh! leh wat dalca gak er? ganti dal ngan dalca ker? ko buat dulu mat! kang aku tiru! ala cam tak biasa la pulak kan aku tiru2 ko nih! hihihi

    ReplyDelete
  13. eh! silap tulih la mat.. ganti dal ngan kuda kacanglah! hahahaha.. sowi sowii..malas nk delete! :D

    ReplyDelete
  14. salam..agak2 berapa lama nak kena rebus kacang kuda ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlm.... rebus sampai empuk. test amik sebijik kalau rasa belum empuk, rebus lagi... tak leh nak set dgn tepat bape minit bergantung pada bape byk kacang... rasanya kalau secawan kacang lebih kurang setengah jam kot

      Delete