Friday, August 27, 2010

Kuih Lompat Tikam

Salam buat semua di hari Jumaat penghulu segala hari... mudah2an semua sihat dan dapat meneruskan kewajipan berpuasa seperti biasa. arini cik bedot teringin nak makan dessert si lompat tikam nih! kenapalah nama kat surat beranak dier cenggitu yerk?? kene lompat2 pehtu main tikam2 er... pehtu apa pulak beza ngan som som erk??! adehh konpius makcik... maybe somsom satu kaler jerk kot! tepung pelita?? lembik lg kot.. ahh tak kesahlah! janji sodappp... resepi selongkar dari dapur kak.yatie us yg dh balik negeri tuh.. resepi asal dari kak.liza. tima kasih kak.. resepi dikongsikan di sini pula yer..

another recipes : here and here

Bahan Lapisan Hijau
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 s/b tepung jagung
  • 3 cawan santan cair
  • 1/2 cawan jus pandan + pewarna hijau
  • 1 s/k air kapur
  • secubit garam
Cara-cara
  1. Panaskan kukusan dan sapu minyak pada loyang@alas dengan plastik.
  2. Gaulkan semua bahan dan tapiskan.
  3. Masakkan adunan diatas api sebentar dan masukkan dalam loyang dan kukus selama 15 minit.
  4. Bila dah masak cakarkan sikit permukaan kuih supaya memudahkan bahagian lapisan santan melekat.
Bahan Lapisan Putih
  • 1 1/2 cawan tepung beras
  • 1 s/b tepung jagung
  • 4 cawan santan sederhana pekat
  • 1 s/k garam
Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan dan tapiskan.
  2. Masakkan bahan kuih ini sekejap diatas api.
  3. Tuangkan adunan diatas lapisan hijau.
  4. Kukuskan selama 15 minit dan sejukkan
  5. Bila dah sejuk potong kuIh dan hidangkan dengan air gula merah.
Air Gula Merah
Bahan-bahan
  • 1 cawan gula merah
  • 1 cawan gula biasa
  • 2 cawan air
  • 1 helai daun pandan [ koyakkan]
Cara-cara
  1. Masakkan semua bahan sehingga mendidih.
  2. Tapiskan dan hidangkan bersama kuih lompat tikam.

18 comments:

  1. mas pun pernah tertanya2 knpe nama kuih tu macam tu...ha..ha..tak pe , janji sedap...kalau tak silap mas lompat tikam ni mesti ada pulut yang warna merah...tu bezanya dengan som2...sebab mas selalu beli lompat tikam, orang kelantan yg buat,ni kuih org kelantan kan,...kena tanya orang kelantan ni...ha..ha...mas pun suka lomopat tikam ni, tak pernah buat pun, beli jer...

    ReplyDelete
  2. to mas..
    haaa haah tol tol.. ader yg kaler merah2 tuh. tp akak pong tak penah lg makan yg ade merah2 tuh. klu yg gini biasa jumpa.

    ReplyDelete
  3. kak hana..nak skiitt lompat tikam!!..hari nih cam tensen je..dah naik tengahari baru tau kantoi..jadiknya kite geng lagi la nampaknya..huhuhu.. bleh wat berbuka lompat tikam nih..cepat antor nak bebuka nihh

    ReplyDelete
  4. to izahdaut..
    muahahahahahaaa... naik setengah tiang jugak! kahkahkahkah... jom jom.. *pssttt toleh kiri kanan..

    ReplyDelete
  5. meh cni org klantan nk jwb.kuih lompat tikam ni akak2 ku mmg kna mkn dgn pulut merah baru lengkap org kata ank branak dia. tang pulut xtaula pulak cara khusus dia tp rasenye campak je pewarna merah,jadila pulut merah,hehehehe... sebelum kak hana melompat,meh lompat kuih tu ke mangkuk mie dulu,ngeh3... toing..toing..

    ReplyDelete
  6. semlm kat bazar ada ternmpak lompat tikam ni. nak beli duit pulak tak cukup!! habis sbb akak borong mknan lain.hihi

    ReplyDelete
  7. antara desert kegemaran!

    pulut kaler merah tu yg paling kite suke,hehe

    ReplyDelete
  8. izah, ina.. boleh akak join sorang? hahahah.. baru tarik tali bendera nih.. hihihi
    ina.. amboiii munger2 lompat tikam ni.. kalau tikam pun tak mati nih..hihihi

    ReplyDelete
  9. salam Hana...nampak sedap je..namanya juga lucu ye :)

    ReplyDelete
  10. Salam Hana.
    Kalau lompat tikam versi kelantan...mkn dgn pulut merah...tu kelainan dr lompat tikam yg lain..
    Slmt berbuka..

    ReplyDelete
  11. Alahai....comeynyer hana lopat tikam ni....kreatip lagi niiiiii:)..siap guna cutter lagi...ni dah taraf dessert serving hotel 5 bintang ni.....

    Nampak menyelerakan la....nak kene wak jugak jugak ni.....

    ReplyDelete
  12. kak, ni kuih feberet kita tau! uishh sodap klu simpan dlm peti dulu. nyaman. ni yg akak buat ni versi trg, xde pulut. nape namenya camtu? yg tu x dapek la nk jwb....hahaha sbb kita pn x tau. wlau pn namanya menakutkn tp kuihnya memikat hati....ceewaah!

    ReplyDelete
  13. kalo xde kapur nak ganti ngan apa..??

    ReplyDelete
  14. Salam Hana,

    kira ni nama kuih yang paling dasat. dah asik melompat, bertikam2 pulak..

    sadisss

    ReplyDelete
  15. Salam Kak Hana,
    som som pon sama gak kan? makcik pon tak paham gak. kehkehkeh... cantik je dibentuk mungekan lompat tikam tu....comey macam tuan dia.hehe..bodek ni buleh dapat sebekas dak? :D

    ReplyDelete
  16. ala akak ni teringat saya kat bazar ramadhan kat msia huhu..dulu slalu gak beli..tak penah buat sbb biasanye makan sikit aje..(sebenanye x pandei hihi)

    ReplyDelete