Thursday, October 28, 2010

Sate Ayam Madura

sesekali menerai resepi yang laen sket apa salahnya kan... asyik2 `resepi sendiri` boring juga... haha.. walaupon bahan perap tak banyak menggunakan rempah2, ternyata sedap juga lalu kat tekak... ada rasa masam2 sket sbb buh lemon dan kurang sket rasa muak.. bestlah! akceli tak sempat nak posingkan sate2 nih dgn lebih anggun.. sbb semua dah tak sabo2 nak geget ayam. snap snap gtu ajerlah! resepi asal dari Indonesian Eats. kuah kacang dier pong sedaplah! ermm... nyum nyum... ade belen, pikir arini nak wat cakoi request en.hubby.. k.a.l.a.u rajennn.. haha

Bahan-bahan
Bahan Sate Ayam
  • 700g daging ayam tanpa tulang - potong 2-3cm
  • Minyak Ayam - hana sub ngan bawang putih dan halia parut dan tambah ciken stok sket serta minyak sesudu - refer resepi minyak ayam Indonesian Eats
  • Kicap pekat manis
  • Lidi sate
Bahan Kuah Kacang
  • 200g kacang tanah goreng@sangai
  • 4 tangkai cili kering @ cili merah - buang biji dan potong
  • 5 ulas bawang putih
  • 3 biji bawang besar - jika kecil buh 5 biji
  • 1/2 sm petis udang
  • 1/2 sm belacan
  • 2 sm gula melaka
  • 1 batang serai - hana tambah
  • 1 sudu besar peanut butter
  • 200ml air panas
  • garam secukupnya
  • minyak secukupnya utk menumis
Bahan sampingan
  • Lontong
  • Timun
  • Bawang
  • Sambal - hana tak buat
budak comot suka gak makan sate.. tp kene tengok2kan sbb dier nak jugak pegang lidi tuh.. sangat suka tgk cara dier pegang apa2 barang atau mknn.. hanya ibu jari dan jari telunjuk ajer.

Cara-cara
  • Perap ayam dengan bahan2 di atas sekurang2nya 2-3jam atau semalaman.
  • Cucukkan dengan lidi sate berselang seli dengan kulit@lemak ayam jika ada.
  • Ambil 2 sm kuah kacang + 1 sm kicap manis + 2 sm lemon jus + baki bahan perapan. Kacau sebati. Celupkan sate dan bakar sehingga masak.
  • Untuk membuat kuah kacang : Panaskan sedikit minyak. Goreng cili kering@cili merah, bawang besar dan putih serta belacan hingga wangi. Toskan kemudian blend.
  • Tumbuk kacang tanah, gula melaka, petis udang dan garam sampai lumat. - bleh jugakan FP jika ada.
  • Masukkan semua bahan kuah kacang ke dalam periuk dan masak hingga naik minyak dan agak pekat.Matikan api.
  • Untuk Hidangan : Campurkan kacang tanah dengan kicap, dan jus lemon kemudian curah@celup ke atas sate. Hidangkan sekali dengan nasi impit, timun, bawang dan juga sambal.

19 comments:

  1. sodap nya..tingin...cari pak cik mengipas sate je la hihi

    ReplyDelete
  2. sedappnya tengok...rajinn la kak hana ni, akak bakar pakai pe tu, tengok garing elokk jerr...
    Darwish, ajak la aunty mas makan sekali....terbeliak mata darwish menikmati kesedapan sate maknya tu..he..he..

    ReplyDelete
  3. alalala, tengok sate, kecur, rasa nak gigit gitu, bila tengok darwish pegang sate lagilah dengan darwish sekali auntie nak gigit jari2 yang cute tu..heheh..geramnya rajin betul hana menyate..kat sini susah nak bakar sate, kalau nak kena pergi tepi pantai..kita rumah flat, nanti orang complain asap..

    ReplyDelete
  4. to peri pia..
    hahaha.. ko baek2 pia.. amik sate dier ajer! jgn amik pakcik sate tuh skali! kene penggal kang balek umah! ekekekeke

    to mas..
    akak bakar gune pan grill jerk mas.. bakar atas dapur gas. hihi... sedap sgt la tuh kot sampai terbeliak! kekeke

    to kak.ayu..
    hihihi... tingin nak makan sebenonyer. tuh rajen buat.. hehe.. akakkk.. kita bakar dalam umah jerk! guna pan grill.. so xde la asap kuor banyak mana. lagipong ader hood. hihi

    ReplyDelete
  5. kak hana penggodaa..tak suke tak suke..tu satu lagi dak darwish tu..sajee je tau..geram tengoknyee...gigit je jari dia tu baru tau.. ah tak leh jadik, ujung minggu gi cari saatey!!!nak buat?pikir 2ploh kali

    ReplyDelete
  6. to izahdaut..
    hahahaha.. lalalalala.. kekekeke.. igtkan sampai 100kali. baru 2ploh! apa barangg.. kekekeke

    ReplyDelete
  7. Alahai.. K.Hana.. kita nyer n3 sama tapi x serupakan? ha ha ha.. erma wat sate gak aritu.. he he eh n3 lambat... rasa sate madura akak..

    ReplyDelete
  8. sungguh tk buleh tahan tengok satay ni..wahhhh anak awak pegang satay ada gaya ye!

    ReplyDelete
  9. terus aku telan air liur sebaldi bedah oii tgk sate ko nehh!!

    meh lambung sket 40 cucuk ke melben..

    ReplyDelete
  10. Alamat! Satenya enak nih, kelihatan juicy lagi.
    Boleh order ngga? :)

    ReplyDelete
  11. wahh sedapnyer sate....dak tembam tu jd pelakon tambahan erk...sukernyer dia mkn sate...sedap eh mama buat

    ReplyDelete
  12. Salam. Hi Hana..

    wahhh.. kat jepong pong ade Sate Madura :)

    abis la owg Madura nk mkn sate ni kna gi Jepong heheh :D

    ReplyDelete
  13. Salam hana...
    Nampak sedap lah sate madura ni!! simpe je kan bahan2nya... Sosnya pulak peanut butter ngan petis!! dah terbayang keenakan sos satenya... kita dah berangan nak cube ni!!!

    ReplyDelete
  14. amboiii cucukusss makan satay.. boleh macukk ker sebtg satay dlm moooloooiiit comeeelll tuuu hahaha..
    nampak dah besau dah darwish kusss

    ReplyDelete
  15. yuhuuuuu, darwishhhh..aunty nak jugak...mkn sorang jek, cobit kang! wah3...guna dua jari je yek? pas ni guna 3 yek..contoh zaman nabi dolu2...mkn sket2 jek...jgn ikut aunty, 5 jari trus, ekekke....

    ReplyDelete
  16. amboi molat tol mate darwish tu..
    kite negngok pon dah join mkn sama ni ;)

    ReplyDelete
  17. kak ina..dah besar darwish..biler nak balik ni? lela nak gomol darwish ni..nak satay sikit kak..

    ReplyDelete
  18. Terima kasih udah coba resep Pepy. The key of Madura sauce is petis :)))

    ReplyDelete