Thursday, February 24, 2011

Brownies Mudah


lama dah aku wat bronis nih.... senang gler nak membuatnya... tak payah godeh2 cooking choc. gune serbuk coklat biasa jer... kira penyelamat keadaan la time tgh malas2 rasa nak makan2 bende yg sedap bleh try resepi nih...... adunan nih sesuai utk loyang 7inci jer... klu lebih besar lg tuh kene double-kan adunan la... kalau tak leper jer... aritu wat satu adunan tak cukop la pulak.. hubby pong tanya aikk awat buat sket sangat! pulak daaaa.. mana taknyer baru dua potong dier makan tgk2 da abes.. hahahaa.... utk sukatan gula aku campur gula perang.itu pong dah manis... kalau satu adunan rasanya tak perlu smpai 2 cawan gula... takut manis sgt.. tp ikut la selera masing2 yer.... tima kasih penyumbang resepi. leh tgk step mudah di myresipi.

fresh from oven

RESEPI BROWNIES MUDAH
sumber asal : wssary@myresipi.com
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 6 sb serbuk koko
  • 1/4 cawan mentega cair
  • 1 cawan gula- hana buh 1/3cwn gula putih, 2/3cwn gula perang
  • 1/2 sk vanilla
  • 1/4 sk garam
  • 1/3 cawan tepung gandum
  • 2 butir telur
  • 1 cawan kekacang - optional
Cara-cara
  • Panaskan oven suhu 160-170 darjah celcius.Taburkan sedikit tepung dalam loyang empatsegi berukuran 18cm - hana sapu loyang dengan butter
  • Masukkan mentega cair,koko,gula,vanilla,garam,tepung dan telur ke dalam mangkuk.
  • Gaul sebati. Masukkan kekacang jika mahu.
  • Masukkan adunan dalam loyang dan bakar lebih kurang 25-30min.

38 comments:

  1. amboi,cam pakat je kite nih..hihi...wani wat coklat muffin td..hihihi...buat ckit je...dpt 5 biji=)brownies akak sggh la menyelerakan=)

    ReplyDelete
  2. pakat coklat coklat eh! hihihihi... meh jom kite tuko2... lama wehh aku tk wat mapin.. malas benonyer.. hihihi

    ReplyDelete
  3. sedap nampak brownies hana ni..
    rasa nak ngap aje..suka bila cik abe cakap sedap kan hana..macam akaklah kalau hubby cakap sedap, suka sangat..sebab very the JARANG dia puji..hehe..

    ReplyDelete
  4. Kak hana cayang nak ckit brownies yg sedap nih..hehe..Wlpun simple n mudah kalu akak yg buat sume nmpk sedap jer,hehe..

    ReplyDelete
  5. aaikkk...semalam baru mie masuk list, arini dh kuar uamh kak hana?????gendeap ehhh orang dok salin resepi...ngeh3...sedap ehhh???nnt nk buat gakla..

    ReplyDelete
  6. to kak.ayu..
    btol tuh kak... hubby kiter pong JARANG-JARANG nak memuji kite masak sedap! huh! hehehehe.. tp best kan kak kan kan kan... hihihihi

    to zaliediana..
    hihi... boley boley... akak nih klu boleh nak yg mudah2 janji sedap anak2 dan hubby suker.. nnti aku wat lg eh..yg nih dah abes da..hihi

    to mimiey..
    ellehhhhhh dier yg ngendap kite ckp org plakkkk... bronis aku nih dah minggu lepas punyer lahh.. hah! sape tiru sape nih??! hambik ko! wakakakakakakaa

    ReplyDelete
  7. umie suka gak wat brownies tp biasanya umie bubuh cheese...nanti kalu ada masa nak try gak la resepi ni..hhee

    ReplyDelete
  8. balik nanti nak buat lah....betul ko senong ni? kan tak jadi mcm ni, frust nanti.

    ReplyDelete
  9. to umie..
    wahhh gud idea buh cheese... leh cube lenkali..thanx umie....

    to wanieyra..
    sila percaya pada diri sendri... kalau tak jadi, ketuk ketampi spoloh kali.. wakakakakaka...

    ReplyDelete
  10. mas suka yang mudah2 ni...
    nampak pun sangat sedapp dan memikat hati...
    sedapp yer kak....nanti nak buat gak...he..he..

    ReplyDelete
  11. oh sdapnyer...nk cubalah gak ti..

    ReplyDelete
  12. oh akak...sy pun buat brownies cheese semalam....hik3

    ReplyDelete
  13. kalau yg mudah cenggini leh lah kak rose nak menerai... mudah2an menjadi! bak sikit nak rasa.

    ReplyDelete
  14. bagus betul, loyang 7" pun dah habis cepat.. lain kali guna loyang 14" (adaka??) hahaha

    ReplyDelete
  15. yuhuuu,darling..akak dah balik..tadi sibuk di luar..dtg nak makan bronis je nih..sambil tu cedok resepi sekali.akak suka resepi yg simple2 camni...

    psst.hana takde resepi mochi dr Jepun ke?selama ni akak tak tau kueh sedap tu nama dia mochi.huhu

    ReplyDelete
  16. aiii kan kalu buleh nak carik browny yang wat tu lagi mudah.....ada resepi yang kita tak plu cuci pinggan tak hana.....muahahaha.....ko on lagu sukiyaki ker?:)

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum...
    Senang bangat ni. Nak pi buat le. Oopppssss kat spital Ada oven ke? Hehehe

    ReplyDelete
  18. to mas..
    yeahh.... g sukat tepung sana... setengah loyang utk aku! kekekekekeke

    to mieyra..
    selamat mencuba mieyra... arap2 berjaya..

    to watie rose..
    wehhhh aku pantang ader dengo cis cis.. tak keruan jiwa raga ku.. hahahaha

    to kakrose..
    maap mbakyu..wes entek seng iki... mengko kuwe gawe dewek yoo.. walahhh penak kok! hihihi

    to sari yusa..
    hahahahaha... loyang 7inci tuh bukan beso mana pong sari.. dah la nipis bronis nih.. laki aku kata wat taik gigi jer..sbb budak2 yg makan berebut..org tua2 kene ngalah.. hahahaha

    to kak.anymz..
    hambik kak hambikkk.... sibuk berarak lg ker kak?? maulud dah abess.. kekekeke

    eh ader la kak..sblm nih kite ader buat mochi... try akat tgk kat label masakan jepun tuh... atau taip mochi kat seacrh..yg inti stoberi pong ader... sodap wooooo... tp klu akak gune tepung mochi mungkin lg terasa ke`pure`annya.. hihihi

    to ayu....
    hahahahaha.. jap ah aku nak nyanyi sukiyaki dulu br jawab soklan ko.. kekekekeke... wehhhh lenkali makan terus dalam loyang! tak payah pinggan2! wakakakakakaa

    to kak.sam..
    waalaikumussalam kak.sam... uishh apa cter nih awat kat spital?? aiseyyy sori kak lori terbalik tak sempat singgah.. hihihi

    ReplyDelete
  19. nak try buatlaa sbb simpel, sy xpandai wat kek, elok gak try simpel2 dulu heeheee


    suke sgt kat kak hana ;)

    ReplyDelete
  20. dalam siap2 nak packing tu ghajen lagi membaking iskhhh

    ReplyDelete
  21. perghhh tak thn nengok brownis cekelat ni....meh nk tukar ngan roti gulung ni kak...tapau 5 ketoi dulu ni...hehe

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Hana...

    Adussss! Boleh cuba ni sebab resepinya senang!...

    ReplyDelete
  23. sedapnyer..nnti leh ler try buat lak..saya pun bru lpas buat kek marble ni....

    ReplyDelete
  24. macam enteng aje...susah nak carik resepi sesimple ini...thanks..Hana..nanti kita cuba untuk santapan encik asben kita..

    ReplyDelete
  25. Kak hana oooo kak hana.. Eh pak amjah dah balik ke.. Bukan ada kroje ngan mentor dia ke? wakaka.. Mentor tu....
    Brownies? Huhuhu.. Tutup mata tutup mulot.. Balik dulu ye...

    ReplyDelete
  26. sy pon wat kek coklat jg..tp bukan hari ni, hari hari sebelum ni, tp br wat n3 pg td.. :) simple ja resipi.. nk kena masuk kn dlm list neh.. byk lg yg stil waiting, ada lg plak yg sudah dtg..
    *tiap2 hari dok godek2 blog akak.. sgt suka tgk resepi2 akak.. :)

    ReplyDelete
  27. surface dia cun eh..cmner nk dpt cmtu eh?

    ReplyDelete
  28. niat tak mo makan kek minggu ni...tp dah tergoda nih...haip haip haip...tutup mata la, teguk liur je

    ReplyDelete
  29. Uwaaaa tak tahan tngk keayuan bronis ni...nak wat gak....nak wat gak...nak mintak mmng tak dpt punyer...kenalah wat sendrik...kan..kan..kan..

    ReplyDelete
  30. Salam Hana, nak tanya, gula tu nak kene kisar halus ke pakai gula kasar je buleh?? tak pernah buat brownie, nak jugak cuba2 ya... :)

    ReplyDelete
  31. to amimarz..
    wlam..... gula kasar yang dikisar aka gula kastor supaya mudah larut dgn adunan... bukan gula aising yer...

    ReplyDelete
  32. kak hana:
    hehe..tgk je brownies ni terus balik umah buat!hehe..suka2 dengan rasa koko itu!mak ceh tau..nk tgk cemana rupe brownies anak murid buat, org dh tepek kat blog..hehe

    ReplyDelete
  33. salam kak hana,

    terima kasih share resipi! sy baru lepas cuba, harini je dah buat 3x adunan. sedap! senang!

    -nurain

    ReplyDelete
  34. Salam Kak.. dh byk resepi sy amik..terima kasih.. latest yg ni la.. dh buat dh...dh abis dh pun.. serve kt ofcmate after main netball kt UIA.. tq n keep blogging..

    ReplyDelete
  35. sy nak wt tp kan yg gna cawan tu xtau nk sukat..cawan tu cawan kecik ke yg besar ke cawan yg mane ni..huhu kang salah sukat xjadi plak..

    ReplyDelete
  36. salam cik mar... saya guna cawan metrik. kalau xde, cik mar boleh guna cawan biasa tapi bukan cawan mug yer.. pastikan utk semua bahan yg menggunakan cawan guna cawan yg sama.

    ReplyDelete
  37. Brownies plg simple ever . Ya allah jumpa jgk resepi cenni . Sedap pulak tu . Tqsm

    ReplyDelete
  38. Dh lama teringin buat brownies.. ..dah try brownies masih dalam oven hehe..tak sabar tunggu hasilnya..tq for the recipe kak hana..

    ReplyDelete