Monday, September 13, 2010

Featherlight Cheesecake

yang nih wat bukan utk jamuan.. tp sajer wat makan2 kat umah nih... jatuh chenta pandang pertama masa tengok kek nih kat blog wendy. terus teghase nak try for dis raya. tp hentah kat mana si marble tuh men nyorok2..penat aku bedah sana bedah sini.. ada la bape cotet marble yg ada.. hahaha.. yg blah atas geseng plak tuH! (geseng > hangit! ) tp sedap lah! manis nyer pong sedang2.. but klu nak versi jimat kos leh try resepi yang menggunakan slice cheese cam cheddar tuh. resepi leh tgk sini. cume perlu amik sket adunan then marblekan. kek nih lebih kurang sama ngan slice cheesecake tuh. cam japenese cotton cheesecake pong yer jugak! senang cter sepupu sepapat la nih! thanx to wendy for sharing. resepi asal dr Alex Goh. leh tgk versi DG juga. cara2 hana ubah sedikit.

Bahan-bahan
  • 250gm susu segar - hana buh 150 je
  • 20gm butter
  • 125gm cream cheese - suhu bilik
  • 50gm tepung gandum*ayak - hana campur tepung kek
  • 3 biji kuning telur
  • 1 tsp esen vanila
  • 3 biji putih telur
  • 1/8 tsp cream of tartar
  • 80gm gula
  • secubit garam
  • ½ tbsp serbuk koko + 1 tbsp air panas > bancuh jadikan pes
Cara-cara
  • Panaskan oven suhu 150-160. Alaskan loyang square 8inci dengan oven paper.
  • Panaskan susu dan juga butter ke dalam periuk. Masukkan cream cheese. Kacau sentiasa menggunakan whisk sehingga agak likat@pekat. (bleh juga gune kaedah double boiler).Ketepikan dan biarkan suam sebentar.
  • Pukul kuning telur dan juga esen vanila sehingga berkrim. Masukkan tepung dan juga campuran cheese tadi. Kacau menggunakan whisk sebati. ketepikan.
  • Mangkuk lain, putar putih telur dan krim tartar sehingga berbuih. Masukkan gula sedikit demi sedikit dan pukul lagi dengan kelajuan tinggi hingga soft peak. (terbalikkan adunan tak jatuh)
  • Ambil 1/4 bahagian putih telur dan campurkan ke dalam adunan kuning telur dan creamcheese tadi. Gaul menggunakan spatula. Kemudian tuang ke dalam baki adunan putih telur secara perlahan2. Gaul sebati tp jangan sampai over mix.
  • Ambil secawan adunan dan campurkan dengan pes koko yg telah dibancuh tadi. Tuang adunan plain ke dalam loyang. Kemudian marblekan dengan adunan koko.
  • Bakar secara waterbath selama 50-60min. Sejukkan baru potong.

14 comments:

  1. Uish, sedapnye kek tuh kak!!! Cantik berposing...mintakkkk ;)

    How was ur Raya??? Love betul2 miss Raya food coz takde jiran Melayu. Sobbbbbzzzz!!! :(

    Ketupat ngan rendang ayam/kuah kacang...adeyyyyyyyyyy!!! Nasi minyak...adeyyyy! Yummmm ;)

    ReplyDelete
  2. hi love.. laaa umah baru nih xde jiran melayu ker love? syian ko.. meh meh..duk jepong jap jd jiran akak.. leh akak watkan kan ko rendang, sambal kacang, lodeh, tp lemang n ketupat segera lah! buluh n daun kelapa tadak.. muekekeke.... adeyy love..akak pong cume dpt merasai hari raya cume satu hari je! padahal raya sebulan! huhuuu sedey kan.. sob sob sob...

    ReplyDelete
  3. Amboi cantiknya tuh cheese cake! So much better than my version. The cake texture looks just as fluffy as feather and the marble looks gorgeous :)

    ReplyDelete
  4. nampak very de sedap n mengiurkan...

    ReplyDelete
  5. to DG..
    hahahaha... adehhh tang marble tuh sebenarnya failed la DG! bila ai potong, hanya one slice jerk yg nampak macam ok. tapi ur cake cantik kat permukaan atas. saya punya hangusss.. langsung tak nampak marble! hahahaha... tapi kan, before dis ai dah buat ikut sukatan asal 250 susu segar. tp kan tak jadi.. hahahaha.. now saya kurangkan 150 je.. heeee.. tp tgk wendy punya n ur cake cantik pulak jadinyer yer.. maybe saya silap mana2 la tuh masa mengadun..

    to putri aizat..
    mmg very de sedap! try la.. melt in ur mouth gtu! mcm makan sponge jerk! hihi

    ReplyDelete
  6. dah 4 bulan kot kita tak mkn cheese kek atau lebih 4 bulan wakakaka... tgk gayanyer ni kena masuk list sbb ada belen cheesseee lah, ni pesal kek sume kecik2 jer yg dia tunuukkk??? kedekut lagi ke? ahahaha

    ReplyDelete
  7. to ijayuji..
    ko cukup kan setaun pong takpe kot jah! wakakakakaa.. cis! nih dah tahap kritikal taw pakcik dol kata baju raya pong dah nmpk sendat! huwaaaa... mencik ai! :D

    ReplyDelete
  8. ye ellleeehhhhh! apa yg sendatnyer? besor jer tgk baju cik kaypo pakai?? kahkahkahkah... tp klu nk dbandingkan kita yg tgh menggemuk ni wakakakaka.. tgk aaah, lepas seminggu ni nak diet tak mo bukak blog makan2 sakit jiwa kalau tgk! huh!

    ReplyDelete
  9. kak hanaaaaaaaaaa.......... selmt hari raya..nk duit raya!!! nak kek raya!! penaattt nihh..penat perut nk hadam makanan ketypat lemang dodol rendang sup tulng soto mee kari laksa..mmmm ape lagik!!hagahaha...weeii meriah tu raya kk hana..mkn2 bersama warga kanazawa tu....

    ReplyDelete
  10. to ijayuji..
    muahahahahaa... bagos bagoss..aku setuju ngan statement tuh! baju yg beso kan kan kan... *kaber kaber! muekekeke.. ellehhhh tk mo bukak kunun! nnti aku kopakkan umah ko sampai xde hijab! haaa meh tgk mknn luas2! muakakakaka

    to izahdaut..
    izaaahhhh.. ai miss uuu! camat ari rayaaaa... eeee nyampah pulak aku ngan ayat2 akhir itew! cis!

    ReplyDelete
  11. kak hana, sy pernah buat kek ni tapi gagal.nak cuba resepi yang akan ubahsuai la. hehe.tq.

    ReplyDelete
  12. Mungkin air panas tu terlalu banyak ke koko terlalu sikit.
    Banyak air dia jadi berat, dan terus mejunam ke bawah. Aku fold je batter masuk pes koko, takde le kacau giler.
    Ni memang lebih kurang ngan jap cotton cheesecake, tapi sebab susunya banyak, dia lembut banyak compare jap cheesecake.
    Asalkan masuk mulut sedap, tak pe ler. Perut suka ;)

    ReplyDelete
  13. to 茄子..
    eh ko pong gagal jugak er? leh geng ngan aku! kikiki.. aku punya kan cam mendap kebawah gitu! aku rasa sbb kandungan susu yang banyak. tuh pasal aku kurangkan.. (aku refer resepi2 sebelom nih).. sila sila kalau nak tiru method derhaka tuh.. tapi kalau tak jadi, jangan baling mixer kat aku! wakakakakaa

    to wendy..
    aku rasa kan wendy, adunan koko tuh bukan terlalu berat. tapi terlalu ringan sbb tak banyak yang jatuh sampai ke bawah or paras tengah2 cam u tuh! belah atas jer yang ada marble. tapi di sebabkan hangit, tak nampak langsung marble aku nak tunjuk! hahahahaa... tapi kan, aku heran la ko buat cantik jerk.. tak mendap langsung wpon susu banyak. sebenonyer aku dah buat aritu ikut sukatan 250 tuh. tapi kan mendap kat bahagian bawah gtu! tuh yang aku pikir2 sebab susu banyak. adehhh... nanti aku nak wat lagik la sampai jadik. abes mmg abes.. sbb kek tuh very da sedap! hahaa.. ppon thanx wendy...

    ReplyDelete
  14. Nampak best la Bedah, nanti aku nak wat la masa wat open house..
    Meriah gak aku nampak raya kat sana...ada geng2..ada makan2..harus meriah!!

    ReplyDelete