Showing posts with label kuih. Show all posts
Showing posts with label kuih. Show all posts

Sunday, July 12, 2009

Sosej Roll Cheese

nih menu bekpes pg td... sblm2 nih aku wat salut tepung jerk! kali nih try salut breadcrumb! pon enak jugak! lum sempat posting, mek zie udah posting mende yg sama kat my.resipi. perlagik! aku pong terus tumpang menyemak kat report dier tuh! hahahaha... kebetulan kan zie menu kita sama! request anak2 letak slice cheese tuh! wat tak byk...cukup sorang seketui! hihihi.... resepi nih mintak halal yer zie nk C&P ko punyer! senang kije haku! kihkihkih...

Bahan-bahan
  • 8 keping roti tawar (gardenia @ apa saja) - dibuang tepinya
  • 8 sosej ayam @ daging
  • 1 biji telur - dipukul sedikit
  • secubit garam - x ltk sbb sosej tuh dh masin!
  • sedikit serbuk lada sulah- x letak
  • breadcrumbs (serbuk roti) - secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
  • *hana tmbh slice cheese jerk!
Cara-cara
  1. Gelek roti hingga nipis/leper
  2. Balut sosej dengan roti yg leper tadi..gulungkan
  3. Potong lebihan sosej yg lebih ditepi roti supaya nmpk kemas
  4. Masukan garam & serbuk lada sulah dlm telur. Celup gulungan roti td ke dalam telur
  5. Salut @ golek2kan roti yg dh dcelup dgn telur ke dlm breadcrumbs
  6. Goreng gulungan roti td ke dalam minyak yg panas hingga kuning keemasan
  7. Dh siap..enak dmkn bercicah sos & mayonis

Saturday, July 11, 2009

Roti Jala Berinti Tuna & Kuah Durian

ohaiyouuu!! slamat pagi semua... silap2 ader bgn dh tengahari! maklum ler ari coti! hihihi... arini kami bekpes roti jala jerk! wat inti tuna utk mak bapak n kuah derian utk budak2! jemput sarapan yer! resepi k.ummi lagik! suka ngan adunan nih... sedang elok rotinyer! bab menjala tuh mintak ampun la yerk! arini tk kemas! malas2annn!! muahahaha...

Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air
  • 1 bij telor
  • 1 sudu kecil garam halus
  • beberapa titik pewarna kuning
  • Bahan Inti:-
  • 1 tin besar sardin (Ayam Brand) - buang sosnya(hana gune tuna dlm tin)
  • 1 labu bawang besar - dadu (bwg2 hana blend jerk ngan cili kering)
  • 3 ulas bawang putih - cincang
  • 2 sudu besar cili kisar
  • sedikit air asam jawa
  • garam dan gula secukup rasa
Cara-cara
  1. Untuk Roti Jala - Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga semua sebati. Perapkan selama 1/2 jam. Sediakan kuali leper non-stick dan ceduk adunan dengan acuan roti jala dan tebar/kirai adunan atas kuali. Gunakan api perlahan. Masak lebih kurang 1 minit. Angkat dan gulung atau lipat ikut suka.
  2. Untuk Inti - Panaskan minyak, tumis aja lah bawang besar dan bawang putih hingga naik bau dan masukkan cili kisar. Masukkan air asam jawa dan sardin. Masak sebentar sambil dihancur-hancurkan isi sardin. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Masak biar agak pekat. Angkat dan sejukkan. Sediakan roti jala dan lipat sikit tepinya dan letakkan inti sardin tadi. Lipat pula tepi kiri dan kanan roti jala dan gulung seperti kuih dadar tu. Buat hingga habis.
yang nih aku watkan utk anak2.... sbb depa tk makan pedas kan! aku tak tau korang penah ke idak makan roti jala cicah ngan kuah derian! bukan jem tau! kalau rewang2 kat kg aku yg blah org melayu (kg aku ade dua 'bangsa'! satu jowo, satu melayu!) haaa depa rewang ramai2 wat roti jala n kuah derian. kuah tuh agak pekat dan manis la... sedappp! haku suka sgt! tp mmg nk kene musim derian la! klu tk, mmg tk jumpa rewang2 cenggini... meh jemput makan semuaaaa!!!

Thursday, July 9, 2009

Pau & Posto!

arini projek menge'pau' la pulak! excited sbb tima parcel dr n9!! yuhuuuuu..... k.asmaaaa!! tQVM!!! mekasih banyak2 sbb susah payah poskan brg yg kita order nih! order ok bukan pree!! ehehehe doh pau kali nih ikut resepi kak.fida my.resipi! sbb dh ade tpg pau so kene la carik resepi pau yg gune tpg pau! hehehe hasilnyer mmg lerr lembuttttt! cume tang menggerutu tuh masih lum pass lagik! tingin gak pau yg gebuss halus licinn cam org cina jual tuh! kali nih test juga biarkan lam kukusan 15min. tapi still cam dulu gak... pesal ntah! kene more praktis lagik la ni jwbnyer! hana wat setengah adunan jerk! jimat tepung punyer pasal! ahaks!

Bahan-bahan
  • 500 g tepung Hong Kong (3 3/4 cwn rata, 10 g=1sb rata)- ayak- hana gune tpg pau!
  • 50 g gula halus (3 1/2 sb rata)
  • 250 ml air suam
  • 2 sk yis segera (6g)
  • 2 sk double acting baking powder
  • 1 sk garam halus
  • 40 g crisco / shortening (3 sb rata) - hana tmbh dough softener skit
Cara-cara
  1. Satukan air suam,gula,garamyis,baking powder dlm mangkuk mixer dan kacau rata lalu masukkan tepung dan diuli dgn hook beater hingga rata dan masukkan crisco dan putar lagi sehingga doh tidak melekat di keliling mangkuk.Sekiranya adunan masih melekit,tambah tepung dan uli terus.Tutup mangkuk mixer dgn plastik dan perap doh selama 30 minit.
  2. Ambil sedikit adunan (akak timbang 40 g dan dapat 24 biji) dan dibulat2kan hingga habis.Leperkan bebola doh dan isi inti pilihan dan bentukkan bulat semula(diponjot atasnye) ikut krativiti masing2.Alas setiap pau dgn kertas kuih yg digunting bulat atau potongan daun pisang.Susun di dlm loyang dan jarakkan dan biar naik 2 kali ganda.
  3. Kukus pau selama 10 minit atau sehingga masak dlm kukusan yg telah dipanaskan terlebih dahulu.
haaa nih dier barang2 yg aku order! hehehe.. tQ yer kak! jasamu dkenang! mmuahh! cayang akak! ;)

Wednesday, July 8, 2009

Onde-Onde Keledek

arini layan kuih jerk la yer! td lunch sebenonyer masak nasik ayam! tp malas nk n3! dh ade lam n3 yg lepas.... kali nih wat onde onde lain dr biasa... sblm nih dh penah buat onde2 buah melaka tuh n onde-onde ala english style. yg nih onde-onde keledek yer puan2! hehehe... cedappp! xde la rasa kenyal2 sgt! tapi sedap la! suka pulak aku yg nih! danish pong suka! jap lagik tunggu my laling blk dengo apa komen dier! sbb onde2 nih peberet dier sejak jaman doulu kala! hahahaha resepi cilok dr dapur k.nur! tQ yer kak! resepi asal dr roylazim. hana wat setengah adunan jer! eh! lupa nk bgtau... wat along anak bujang k.nor d jordan tuh, sila la jamu mata dulu yer! nnti blk mesia suh mak watkan! try rasa yg nih.. mana tau along suka! hehehehe.... along kan suka onde onde kan kan kan! hehehehe

Bahan-Bahan
350 gm tepung pulut
250 gm keledek
3 sudu makan air pandan
secukup air - hana campur garam skit
200 gm gula melaka
1 biji kelapa di kukus bersama sedikit garam dan daun pandan
*hana gune kelapa kering jerk+ngan air panas n garam skit. al-maklum lerr..hehe


Cara-Cara
1. Gula melaka di potong kecil-kecil.
2. Keledek direbus dan di lecek.
3. Tepung pulut diayak dalam sebuah mangkuk.
4. Masukkan keledek dan air pandan.
5. Dikacau rata dan jadikan tepung pulut menjadi doh.
6. Ambil sedikit doh dan dijadikan seperti bola kecil.
7. Lubangkan ditengah nya untuk meletakkan sedikit gula melaka.
8. Sediakan air untuk dimasak, letakkan doh onde-onde.
9. Apabila ia timbul angkat dan golekkan diatas kelapa parut yg telah dikukus tadi.



Friday, July 3, 2009

Karipap Inti Sedap

perasan erk inti sedap?! kihkihkih... karipap nih SIL aku yg bagi nama! sukati dier jerk! sbb dier kata sedap! hihihi... tapi resepi aku reka sendrik sbb sogan la nk tnya org jual tuh wat camne! aku just look n see then aku olah sedikit dr resepi aku sblm nih! dan jugak atas permintaan kengkawan sblm2 nih, nih aku sertakan skali cara aku kelim karipap! mintak ampun klu tk memenuhi citarasa mata2 anda dan kurang paham! maklum ler aku wat kije sendrik! jenuh aku carik tripod aku mana ntah mengilang! last2 snap sendrik ikut sukati! ngeh ngeh ngeh! klu kurang jelas mintak ampun yer! saksikanlah jari2 ku yg huduh iteww! kakakaka wat sifu2 yg dluar sana, mintak ampun jugak klu kita buat tak cantik! ngeeeee...... resepi bleh juga lihat di sini.

Bahan-bahan
  • 250g tepung gandum
  • 2 sudu besar marjerin - panaskan (klu nk buh semua myk panas pon bleh)
  • 2 sudu besar minyak masak - panaskan
  • garam
  • air
  • INTI
  • 5 biji kentang@keledek - bleh juga dicampur
  • 200g daging@ayam cincang@ peha ayam boneless potong kecik2@ bleh nk masukkan tulang2 ayam skali, tp masa nk isi inti asingkan la tulang2 tuh. cara yg nih lg sedap!
  • setangkai daun kari
  • daun sup - cadangan dr mamakastam.tQ!
  • 2 biji telur rebus - di belah 6/lebih setiap biji@ potong dadu.
  • 21/2 sudu besar kari ayam/daging
  • 1 biji bwg besar
  • 2 ulas bwg putih
  • garam
  • gula - jika perlu
  • air
Cara-cara
  1. Untuk membuat kulit karipap - campurkan tepung, marjerin,minyak masak yang telah dipanaskan (utk mendapatkan kulit karipap yg rangup). Gaul rata gune sudu sbb panas.Bancuh garam dan air. Masukkan sedikit2. Uli doh hingga boleh dicanai dan mudah ketika mengelim.
  2. Untuk buat inti - kentang@keledek dikupas dan dipotong dadu dan ketepikan.
  3. Blend bawang besar dan bawang putih. Tumiskan bhn2 tersebut dan juga daun kari hingga naik bau. Masukkan pes kari dan kacau rata. Kemudian masukkan kentang@keledek, ayam@daging, air dan garam secukup rasa. Rebus sehingga kentang empuk dan ayam@daging masak dan air kering.last skali taburkan daun sup yg dipotong halus.
  4. Apabila inti telah sejuk, boleh la mulakan proses mencanai. Asingkan daun kari dan juga tulang2 ayam jika ada.
  5. Masukkan inti kentang dahulu dan buh satu hirisan telur tadi dan tutup serta kelim@cetak mcm biasa. *telur rebus bleh juga dipotong dadu dan dcampurkan ngan inti kentang@keledek tadi.
  6. Goreng dengan api yang sederhana. Dah masak bleh la mkn....:)
karipap yg sedia utk dikelim - utk lebih cantik, gunakan gunting buang lebihan doh.
picit@penyekkan bahagian ujung karipap
tolak yg dipicit td dr blkg ke depan sedikit menggunakan sipi ibu jari anda. -lihat gambar yg ke 5
sambil tolak sambil picit@penyekkan yg seterusnya
kemudian tolak ke depan lagi menggunakan sipi ibu jari anda
picit@penyekkan lg dan teruskan langkah seperti step2 di atas
sehingga jd begini dan buat sehingga habis
taraaaaa... dah siap!
bleh juga wat bentuk karipap bulat!

Sunday, June 28, 2009

Pulut Serunding Kelapa

arini bekpes pulut ngan serunding jerk! klu bli kat mesia tuh, serunding dier ceconet benoo! wat sendrik lagik puas! leh golek banyak2! tk cukup byk, cicah jerk!! hahahaha... sebenonyer makyung masih pobia nk makan pulut! tp ontah la.. arini teghase nak makan gak! tuh pon awal2 dh kene sound, jgn mkn byk2! hahahahaha.. haah! iyo la! seketui pon jd la! hihihi.... seketui ker? dua kot! kihkihkih... tp mcm dh terasa jerk lemah badan! alahaiiii dh tk leh makan langsung ker nih??! uwaaaaaaaaa...

Saturday, June 20, 2009

Kuih Lapis Serikaya Choc

sowi la yerk! tk sempat nk deco cun2 masa snap kuih nih! main longgok2 jerk! sbb tetamu dh nk mai! hehehehe buat lagik sbb rasa sonang baitu dan rasanya yg sungguh lazat! kali nih wat satu adunan.. punyer la banyak! smpai tk muat loyang aku yg ceconet tuh! hahahaha...yg nih buh kaler ijo! tp kurang menyerlah ke'ijo'annya! tkpe.. rasanya ttp menten! resepi leh tgk kat sini la yer! nih antara kuih yg aku buat ms yasinan mlm tadi.. lagi satu wat pudding. yg tuh tk dan nak snap! sowiii! heee.....

Wednesday, June 17, 2009

Roti Jala

Assalamualaikummmmmmm...
tuan umah dh kembali dah nih!!! rinduuu la weiihh! alhmdllah semua sihat walafiat! bb pon sihat! rumah pon dh settle! anak2 pon selesa sbb ade ramai kwn! n etc la.. tQ wat kengkawan yg bg ucapan dan ingatan! maaf yer tk sempat bls msg2 yg ada tuh! alhmdllah semuanya berjalan lancar seperti yg diharapkan... nak tengok gambo umah??! alahaiiii mokcik sogan nk tunjuk! serba kekurangan! :D nnti la er... bila berkesempatan akan ku buat tayangan amal! muahahahaha.... meh kita warm up dapur kita ngan roti jala dulu! takyah mintak la er.. udah abis pong! nih menu semalam! heeeee... adunan resepi dr k.ummi kntn cuma aku mls nk buh inti... cicah kari ayam jerk! menjala pon hentam saja la labuuuu.. hahaha mood msk2 tgh tenggelam timbul nih! sowiii er! ngeeee..

Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air
  • 1 bij telor
  • 1 sudu kecil garam halus
  • beberapa titik pewarna kuning
Cara-cara
  • Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga semua sebati. Perapkan selama 1/2 jam. Sediakan kuali leper non-stick dan ceduk adunan dengan acuan roti jala dan tebar/kirai adunan atas kuali. Gunakan api perlahan. Masak lebih kurang 1 minit. Angkat dan gulung atau lipat ikut suka.

Wednesday, June 10, 2009

Kek Gula Hangus

alhamdulillah kali nih buat baru menjadi... trima kasih atas tunjuk ajar ustajah azie! mekasih zie! wat setengah adunan jerk.. tp pelik ar, awat mbumbung kat tgh2 yerk?! tp tkpe la.. yg penting sarangnya jadik! dan rasanya menten sedap dan kenyal2 gtu! resepi dr widad my.resipi. korang juga leh tgk kat sini yer... adunan resepi yg sama.

Bahan-bahan
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu pekat
  • 2 camt soda bikarbonat
  • 4 biji telur
  • 2 camb mentega
Cara-cara
  1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
  2. Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
  3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
  4. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
  5. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
  6. Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
  7. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
  8. Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
  9. Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam.

Tuesday, June 9, 2009

Kuih Belimbing

pestaim wat kuih nih pas makan pestaim kat umah kak.fa ujung minggu lepas! tak secantik kak.fa buat sbb kak.fa buat lagi kembong! yg nih malu2 tenuk! hihihi.... tapi yg kompem mmg sedap! rangup dluar, lembut ddalam! tak abih interbiu mana asal usul kuih nih! nama kuih belimbing maybe sbb bentuknyer cam belimbing! kan kan kan kak.fa kan! hihihi.. kuih nih mcm wat Cream Puff cume bezanya cream puff dbakar, kuih nih plak dgoreng! lagi sonang kije! cume aku xde acuan sebeno, jdnyer leceh skit klu gune nozel.. klu korang ada acuan kuih yg tekan2 beso tuh (alaaa apa ke nama mangkuk ayun tuh?! yg wat maruku ke semprit tuh lerr... heeee tp kuih nih kene gune yg bentuk bintang utk jd bentuk belimbing) haaaa bleh la guna sbb bleh isi byk2 dan cepat siap! hehehe.. jom layan resepi! mekasih wat kak.fa! lebiuuu akak! hihihi

Bahan-bahan
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan air
  • 1 biji telur
  • 1 sudu makan marjerin/butter
  • 1 sudu makan gula
  • esen vanilla
Cara-cara
  • Didihkan air, gula, esen dan juga marjerin. Sementara tuh, dlm mangkuk lain pukul telur kejap.
  • Tutup api. Masukkan tepung. Kacau cepat2 gune senduk kayu.
  • Kemudian masukkan telur dan kacau cepat2 hingga sebati dengan tepung td.
  • Panaskan minyak, masukkan adunan ke dalam acuan dan picitkan ke dalam kuali. potong setiap 5cm.
  • Goreng hingga kekuningan dan angkat.
  • Taburkan gula. Sedia utk dmakan!
bentuk nozzle bintang yg aku gunakan utk kuih nih.. acuan sebeno adalah 'acuan sawa' yer puan2!!! tQ k.nor bgtau! hihihihi

Saturday, June 6, 2009

Donut Kentang

ohaiyouuu!! menu brekpes kami dah kuar dah nih! ngeh ngeh ngeh... mana taknyer, smlm ptg lg pas buat bingka tuh aku dh nguli adunan donat nih.. then aku frozenkan, pg nih dh tinggal goreng! sonangg kije mokcik! hehehehe tp donut nih kan, manyakkkk sodapp! manyakkkk lembut!! tp korang kene ikut tips2 yg dbagi tuh yer! jgn ngelat2! aku ikut sebijik gedebuk cenggitu! kali nih taat dan patuh btol aku! hahahaha jom layan resepi. amik dr dapur kak.suzi! tQ kak.... bisa dpaham2kan ya omong indonesia!! hihihi

:: Penulis : Fatmah Bahalwan

Bahan-bahan
  • 500 gr tepung terigu protein tinggi (tepung gandum)
  • 50 gr susu bubuk (serbuk)
  • 11 gr ragi instant
  • 200 gr kentang, kukus, haluskan dan dinginkan
  • 100 gr gula psir
  • 75 gr mentega
  • ½ sdt garam
  • 4 btr kuning telur
  • 100 ml air dingin

Cara-cara

  • Dalam wadah, campur tepung terigu, gula, susu bubuk, ragi instant, aduk rata, masukkan kentang halus ,tuang telur dan air dingin, uleni hingga rata dan setengah kalis.
  • Beri mentega dan garam, uleni terus hingga kalis elastis. Istirahatkan 15 menit. *hana istirahatkan lebih kurang sejam lebih gak! sbb tuannya btol2 beristirihat! muahahaha
  • Bagi adonan, masing-masing 50 gr, bulatkan. Diamkan 20 menit, hingga mengembang.
  • Lubangi tengahnya, menjadi bentuk donat, segera goreng sampai kuning kecoklatan.
  • Angkat, tiriskan. Taburi gula donat, atau hias dengan coklat.

TIPS

Sukses Membuat Donat Kentang
:: Penulis : Fatmah Bahalwan

  • Membuat donat sesungguhnya sangat mengasyikkan! Asalkan kita memberi perhatian khusus pada beberapa hal, Insya Allah, donat akan bundar cantik, dan lezaaat....
  • Siapkan semua bahan terlebih dahulu tanpa ada yg boleh ketinggalan satupun, meski garam sekalipun.
  • Ingat aturan bikin roti, ragi gak boleh ketemu garam dan atau mentega ya. Nanti raginya mati, gak mau mengembangkan adonan. Garam dan mentega masuknya setelah adonan setengah kalis.
  • Haluskan kentang sampai benar-benar halus, kalau perlu pake blender, supaya adonan bisa licin dan gak gradakan :)
  • Setelah Halus Dinginkan kentang sebelum dibuat Donat. Terus kalau tidak dalam keadaan dingiiiinnn...waaa.., raginya langsung mati jeh.
  • Buat adonan hingga kalis elastis, ikuti step by step pada resep, hingga ketika dibulatkan permukaannya halus licin. Bulatan yang halus dan licin akan membentuk donat yang bulat cantik ketika digoreng/merekah.
  • Istirahatkan adonan lk. 20 s/d 30 menit (tergantung cuaca), tutup dengan plastik spy permukaannya tidak kering.
  • Lubangi bagian tengahnya, goreng dengan panas sedang (supaya donat matang sempurna sampai kebagian dalam).
  • Menggunakan sumpit, buat gerakan memutar pada lubang donat ketika donat mulai digoreng dan merekah, agar bentuknya membundar cantik. Gerakan memutar (sentrifugal) akan membantu terbentuknya donat yang bundar.
  • Bila salah satu sisi sudah kuning kecoklatan, segera balik, teruskan menggoreng sampai kedua sisi coklat. Angkat. Tiriskan.(fb)

Friday, June 5, 2009

Bingka Telur

nama bingka nih Bingka Telur yer puan2 sekelian! tp aku buat dh mcm kuih bakor pandan! muahahahaaa... sukati aku jerk la kan! hahahaa.. tapi tgk bhn2 pon lebih kurang gak ngan kuih bakor tuh! ontah la... mokcik tak tau! hehehehe.. tp mmg sodap! sape2 nak makan, meh mlm nih bwk yasin, yasinan kat kanazawa er! tk g tak dapat makan! hahaha.. jom layan resepi! aku cilok kat umah ela Qatar tuh! dah lama kiv, br nih dpt buat! tQ ela... mmuahh!! hana wat setengah adunan jerk!

Bahan-bahan
  • 6 biji telur
  • 2 cwn air daun pandan( atau 2 cwn air + colour kuning)
  • 2 tin santan (400ml x2) atau santan pekat
  • 3 cwn tepung gandum
  • 2 cwn gula
  • 1 tsp garam
  • 4 tbs butter-cairkan
Cara-cara
  • Blend semua bahan, hingga tepung tak berketul2.
  • Masukkan 1 tbs minyak dalam loyang..lenserkan.
  • Masukkan dalam oven.
  • Bila loyang sudah panas, masukkan bancuhan kuih ke dalam loyang.
  • Masak sehingga perang. *hana gune suhu 180 bakar selama sejam.

Sunday, May 31, 2009

Kuih Dangai@Rangin again!!

tk puas ati wat yg aritu! kali nih tk mo derhaka kalerpul! hb kata yg aritu cam biskut!! yg nih dier kata, dh elok skit! tp awat tebal sangat?!! hahahaha... ader2 jek la komen juri tk bertauliah nih! kahkahkah maklum ler, nih kuih peberet dier sejak kecik! tuh yg aku try nk watkan yg terbaik mcm mak dier buat! huhuhuuu... kali nih danial tk mo pulak! dier kata, dier suka yg arituh! mcm biskut! hahahaha... ader2 jek la anak aku nih! pasni kene wat dua versi la kot, satu cam biskut, satu lg cam btol2 kuih dangai! hehehehe ppon tQ yer k.as atas resepi mudahmu ini! kali nih guna acuan kuih bakar... tiru kak.fida! hihihi.... bila dpotong nmpk la bentuk lep lep tuh! tQ kakfida bg idea! resepi boleh tgk d sini atau d sini yer!

Saturday, May 30, 2009

Karipap@Epok2

projek karipap nih dh ptg smlm.. ready frozen utk bekpes bagi nih.... cam biasa la, klu wat karipap hanya inti keledek yg slalu laku... klu wat kentang lmbt beno nk habih! lagi2 si danial dier tk suka sgt... layankan jek la yerk! slamat bercuti skola dn berhujung minggu wat semua! resepi bleh juga lihat di sini yer! Bahan-bahan
  • 250g tepung gandum
  • 2 sudu besar marjerin - panaskan (klu nk buh semua myk panas pon bleh)
  • 2 sudu besar minyak masak - panaskan
  • garam
  • air
  • INTI
  • 5 biji keledek
  • 2 sudu besar kari ayam/daging
  • 1 biji bwg besar
  • 2 ulas bwg putih
  • 1 sudu mkn ikan bilis
  • 1 sudu makan udang kering
  • daun sup hiris
  • garam
  • air
Cara-cara
  1. Untuk membuat kulit karipap - campurkan tepung, marjerin,minyak masak yang telah dipanaskan (utk mendapatkan kulit karipap yg rangup). Gaul rata gune sudu sbb panas.Bancuh garam dan air. Masukkan sedikit2. Uli doh hingga boleh dicanai dan mudah ketika mengelim.
  2. Untuk buat inti - keledek dikupas dan dipotong dadu dan ketepikan.
  3. Blend bawang besar, bawang putih, ikan bilis dan juga udang kering. Tumiskan bhn2 tersebut hingga naik bau. Masukkan pes kari dan kacau rata. Kemudian masukkan keledek,air dan garam sekucup rasa. Rebus sehingga keledek empuk dan air kering.
  4. Apabila inti telah sejuk, boleh la mulakan proses mencanai dan mengelim. Goreng dengan api yang sederhana. Dah masak bleh la mkn....:)
yang nih aku wat mini karipap inti serunding kelapa.. hampeh btol acuan tuh! bli ms kat mesia. tapi bila dcetak, jd tk molek la pulak kelim tuh! nak kelim tgn kecik2 cenggini mau juling bijik mata aku!! so udahnyer aku gune jek la acu tuh! lantak la tk comey pong! asal tk terburai! muahahahaaa... nih kelam kabut punyer kije, goreng pon gune api beso sbb nk cepat! nape?? ade tetamuuuu!! hahaha.. sape?? hehehehe

Wednesday, May 27, 2009

Kuih Dangai@Rangin

wat peminat2 kuih dangai@rangin nih, klu korang nk gelak, gelak la pueh2! laling aku dh ngekek2 ketawa tgk kuih aku! huh! menyampoh haku! ghupernyer dier lg tau dr aku psl kuih nih dr kecik! bini dier jakun nk mmpuih! wakakakakaka....... ah! lantak la! tak kenal maka tak cinta la kan kan kan! *huhuhuu sedapkan ati! sebenonyer aku minat gak bab2 kelapa nih.. tuh yg aku nk ngetest kuih k.as nih! mmg syokk bau dier! tapi aku dh silap mengadun.. gune tpg beras!!! muahahaha.. silap tgk resepi daaaa.. tp sib baik lom sempat gaul.. cepat2 aku kuarkan! tp yg dh terbasah tuh aku bior jerk la! so inilah hasilnyerr.... wpon wat pertama kali, anak aku si danial tuh suka beno smpi licin dbuatnyer! setengah adunan jerk aku buat.. sajer nk test! laku ghupernya! hihi.. tQ yer k.as! caaayang kambekmu! hehehehe

Bahan-bahan
  • 2 cawan kelapa parut (as guna kelapa kering + 1/2 cwn air & panaskan dimicrowave) - hana gaul ngan air panas jerk!
  • 2 cawan tepung pulut (boleh kurangkan jika suka rasa kelapa yg lebih)
  • 1 cawan gula( manis ikut suke)
  • sedikit garam
Cara-cara
  1. Gaul semua bahan (kelapa, tepung & gula)
  2. Masukkan kedalam loyang, bahgian bawah ditekan sedikit..
  3. Panaskan@bakar dalam oven pada suhu 180 selama 5-10 min (hingga sedikit keperangan)
  4. Setelah siap biarkan sejuk dan dipotong.
  5. :: Bagi yang x ada acuannya, boleh guna loyang biasa @ frying pan pun ok juga.. :: Jika tidak menggunakan oven, boleh juga terus dibakar diatas dapur, dengan menggunakan api yg kecil..kalau suke yg geseng2 tu bakar lama sikit..adjust2 la ya..

Sunday, May 24, 2009

Apam Balik

apam balik! apam balikk!! cam kat pasor malam jer erk! hehehe sori la.. nih yg last kopek punyer! dh tinggal 2 hiris br nk amik gambo! mmula mcm mls nk posting! ttba gatei pulak tgn aku pegang kamera! hihihi... layan la yerk cemil2 kitaorg d petang ari minggu nih! resepi dr my.resipi. dh byk kali buat daa.... tp nih hana dh edit skit2 dr resepi yg asal.

Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum- klu ade tpg self rising bleh juga
  • ½ cawan gula- hana ltk 1/4 jer sbb lebih utk tabur
  • 1 sudu teh soda bicarbonat - klu tknk ltk lebihkan baking powder
  • 1 sudu teh baking powder
  • Sedikit pewarna kuning
  • 1 biji telur
  • 1½ cawan air- hana gune susu segar
  • Sedikit mentega/planta untuk mengoles
  • Bahan tabur : Kacang tanah yang sudah dikisar, gula, jagung cream (hana blender jerk jagung manis tin tuh!)
Cara-cara
  1. Mesin@blend gula bersama telur hingga kembang,
  2. Masukkan soda, baking powder, air dan pewarna kuning. Mesin lagi hingga sebati.
  3. Masukkan tepung dan mesin lagi sehingga sebati. (ADUNAN SIAP)- adunan agak pekat bkn cair yer!
  4. Oleskan planta di permukaan kuali & tuangkan 1 senduk adunan tadi, kemudian nipiskan.
  5. Biarkan seketika & sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur di atas.
  6. Apabila cukup masak, angkat dan dilipat DUA sebelum dipotong. sapu ngan mentega@planta utk lebih berkilat dan tak kering.
NOTE dr hana: utk mendapatkan permukaan yg cantik cam yg jual2 tuh, gunekan kuali non-stick, masa mmula jerk glis marjerin@butter. pehtu utk yg seterusnya tkyah dah! klu ader kuali tembaga yg kaler kuning2 lg senang! mmg cun! ketebalan ikut suka la yer! yg crunchy kene tnya org lain kot! coz aku tk penah buat! sowiiii.. hehehe

Sunday, May 17, 2009

Kuih Lapis Serikaya Choc

alhamdulillah terlaksana jugak aku nk wat kuih nih! dh lama peram resepi nih sbb xde tpg hoen kwee. aritu blk mesia pelagik aku carik la! dpt juga buat akhirnya... syukurr! sedapp! sebelum nih klu wat kuih lapis mesti lembik! la nih alhmdllah terus berjaya! cewwaahh! dh terer la kononnya! muahahahaaa... nengok kak.as melapis baru aku teringat menu terperam nih! danish pon syok makan! tapi aku wat setengah adunan jerk... maklum ler kuih lembik2 nih agak lemau skit klu kat umh nih! nih leh sambung sok bagi wat bekpes! hehehehe... resepi dr kak.fida myr yg rajin masak macam2 tuh! tQ kak.fida! halal yerk resepinyer! jemput makan semuaa!!

Bahan-bahan
  • 300 g tepung gandum*- (3 cwn rata dan keluarkan 3 sb rata)
  • 60 g tepung hoen kwee*- (6 sb rata)
  • 360 g gula halus* - (1 3/4 cwn rata)
  • 2 biji telur*
  • 1500 ml santan* (akak guna 500ml santan kotak+1050ml air)
  • 1/2 sk garam*
  • 50 ml santan (ambil dr santan yg tlh di sukat)
  • 25 g serbuk koko - (4 sb rata)
  • sedikit pewarna kuning
Cara-cara
  1. Satukan kesemua bahan2 yg bertanda * dlm sebuah mangkuk dan kacau rata.
  2. Serbuk koko dan 50ml santan dibancuh dan ketepikan.
  3. Adunan (1) tadi ditapis dan dibahagi 2 bahagian,1 diwarnakan kuning dan 1 lagi dicampurkan dgn campuran koko dan tapis.
  4. Panaskan loyang yg bergris dalam kukusan dan tuang adunan kuning dan kukus selama 5 min.
  5. Tuang pula adunan koko atas lapisan kuning,tanpa mengeluarkan loyang,dan kukus selama 5 min.dan lakukan dgn mengukus adunan selapis2 berselang-seli warna hingga habis dan kukus lapisan terakhir selama 15-20 min. agar kuih masak keseluruhannya.
  6. Biar kuih sejuk di dalam loyang dan bolehlah dipotong kecil dan disajikan

Friday, May 15, 2009

Kuih Tiram

huh! arini boring tahap gaban! pas anto anak skola, aku sambung mmbuta lagik! bgn tdo dh tentulah lapo! nak masak tp tak tau nk msk apa! udah2nyer msk spagetthi jerk! peh tuh aku mmg tak leh duk diam sajer! kang aku smbung mmbuta lagik! dprd mmbuta baek aku wat mende2 yg bleh ilangkan ngantuk aku tuh! apalagik aku melenyek la mende alah nih! aku tak tau nape aku ttba nk mkn kuih tiram@kuih kapal tobang@lidah buaya@lidah kucing (huh! byknyer nama!) nih! padahal sblm nih aku TAK sukaaaa!! hahahahaa.. adoiii! jenuh jugak yerk nk buat! tp senang! sedap jugak erk! ker air tgn aku buat mmg sedap! wakakaka.. masuk bakul la makyung oiii!! hahaha.. kene jangkit ngan ika mek siam mentel la nih! takpe takpe.. ade mende leh kunyah2! yok mangan yokk!! resepi makyung fidah@s_shamen! tQ fidaaa!! mmuaaahh!! aku wat setengah adunan jerk! peh tuh aku main hentam kromo melenyek! ah! lantak ko la labuuu!! kakakaka..

Bahan-bahan
  • 500gm tepung
  • 1 biji telur
  • 2 sudu margerin
  • sedikit garam
  • 160ml air
  • **6 sudu tepung jagung**
  • **6 sudu minyak**
Cara-cara
  1. Satukan bahan bertanda ** sehingga menjadi smooth paste, ketepikan sementara.
  2. Satukan semua bahan lain, sehingga menjadi doh yang licin dan senang diuli. (kalau lembik tambah tepung sikit..& kalau keras, tambah air)
  3. Uli doh supaya jadi nipis. Off coz akan dapat size yang lebar. Kalau nak senang, bahagikan doh kepada beberapa 4 bulatan kecil baru dicanai. **note: kalau buat canai besar, kita akan dapat kuih yang besar & cepat habis kerja :D
  4. Sapukan doh yang dah dicanai tadi dengan paste tepung jagung..sapu rata.
  5. Gulung kemas, kemudian potong kecil lebih kurang sebesar ibu jari. Amik ketul kecil tadi & canai leper.
  6. Goreng hingga kekuningan & sira dengan gula halus. Simpan dalam bekas kedap udara.

Wednesday, May 13, 2009

Popia Bersira Pedas

menu utk bbuka nanti...... watkan utk anak2 goreng biasa jer. dh lama nk wat projek popia nih. sbb kulit popia aku tuh naik kejong dbuatnyer duk lelama lam freezer! alhmdllah dh luak skit. tak leh nk abiskan sbb byk sgt kang sapo la nk makang! hahahaha... selamat berbuka wat sesape yg bpose arini.... resepi boleh juga lihat d sini yer!

Bahan-bahan
  • kulit popia secukupnya
  • Utk Inti
  • 1 batang carrot - dihiris halus
  • 1 biji sengkuang kecil - hana gune lobak putih
  • satu mangkuk kubis yg di racik halus
  • taugeh - jika suka (hana x ltk)
  • 1 biji bawang besar - potong dadu
  • 1-2 sudu makan udang kering - rendam,toskan n blend
  • 1 sudu mkn sos tiram
  • garam
  • perisa@gula sedikit
  • Utk Sambal Sira
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 sudu makan bawang merah n putih kisar
  • 2 sudu besar sos chili - hana gune sos cili thai jerk!
  • sedikit belacan - jika suka
  • sedikit air asam jawa@cuka
  • gula melaka@gula putih
  • garam
  • bijan sangai
Cara-cara
  • Utk Inti - tumis bawang besar hingga naik bau. masukkan udang kering. kacau rata. masukkan sengkuang, carrot, kubis dan taugeh jika suka. perasakan dengan garam dan juga perisa@gula (jika suka). tutup api dan sejukkan. Isi ke dalam kulit popia tadi dan goreng hingga kekuningan.
  • Utk Sambal Sira - panaskan minyak, tumis bahan2 tadi hingga agak2 pekat dan kering. masukkan popia yg dh digoreng tadi. kacau rata. matikan api dan taburkan bijan. siap utk dhidang!

Sunday, May 10, 2009

Pulut Panggang

pulut lagiiii???! kehkehkehkeh... nih menu berantai la nih namanya! semalam wat pulut kukus tuh ader balance. so pagi nih anak2 n hubby bekpes pulut panggang la aka bentou nk g ronda2 jap lagik! hahahaha.. jgn maraaaaa... kalau nk resepi pulut panggang p tengok sini k! kitaorg nak chow cin cau!! hehehehee opssss SELAMAT HARI IBUUUUU!!!! sayang semua ibu2 dluar sana! khas utk my mom!!! I LOVE U MAK!!! huhuhuuuu...